Vrijstelling gemeentelijke lasten

Inwoners met een laag inkomen en een laag vermogen kunnen een vrijstelling krijgen van de gemeentelijke lasten. Zij hoeven dan minder te betalen. In Nederland is een standaard bedrag afgesproken voor het vermogen waaronder de vrijstelling kan worden gekregen. De gemeente kan er ook voor kiezen om een hoger vermogen te gebruiken voor de grens van de vrijstelling. Meerdere gemeentes doen dit, maar de gemeente Heusden niet.

Bij de informatievergadering Samenleving (donderdag 9 maart) hebben we daarom vragen gesteld over de vrijstelling van gemeentelijke lasten en de mogelijke invloed van de energietoeslag en van een extra spaarpotje voor dure tijden. De wethouder heeft onze vragen tijdens de vergadering beantwoord.

Onze eerste vraag ging over de invloed de energietoeslag (1300 euro) op de vrijstelling voor de gemeentelijke lasten. Met name voor die inwoners die de energietoeslag op hun rekening hebben staan om de jaarrekening te betalen. Gelukkig blijkt het bedrag van de energietoeslag niet mee genomen te worden bij het bepalen van het vermogen voor de vrijstelling van de gemeentelijke lasten.

Meer in het algemeen lijkt het ons wenselijk om tegenwoordig een hogere financiƫle buffer te mogen hebben (voor zover mogelijk). Dit vanwege alle gestegen kosten. We hebben daarom gevraagd of de wethouder dit ook zo vindt en wat hij gaat doen. Tot nu toe had de wethouder hier nog niet over nagedacht. De vraag en de suggestie om het vrijstellingsbedrag te verhogen neem hij mee. Hij gaat dit bekijken in het totale plaatje van maatregelen tegen armoede.

Daarmee komen we ook op onze laatste vraag, namelijk hoe het in Heusden gaat met de uitvoering van de acties tegen (energie)armoede. Met de witgoed actie gaat het volgens de wethouder gelukkig heel goed. Door de actie zijn ook inwoners naar de gemeente gekomen die financiƫle ondersteuning kunnen krijgen, maar hier nog geen gebruik van maakten, of dit nog niet wisten. Het totaal beeld van alle acties en de resultaten kon niet worden gegeven. Hiervoor is een Raadsinformatiebrief toegezegd.